fbpx
Bad Pixel logo

Luomme
uutta &
tyylikästä

Kun etsit parempia pikseleitä kuin kilpailijalla

Teknisesti laadukkaat

Kotisivut & verkkokaupat yrityksellesi

Laadukkaasti koodattu ja huolella tehty

Graafinen suunnittelu
& taittotyöt
ammattitaidolla

Huomiota herättävät

Videot someen ja medioihin

Scrollaa alas

Mikä on Google Consent Mode v2?

Google Consent Mode v2 on päivitetty mekanismi, joka mahdollistaa verkkosivustojen lukea ja säätää Google-tageja kuluttajan suostumustoiveiden perusteella henkilökohtaisten mainos- ja analytiikkaseurantajärjestelmien osalta.

Google Consent Mode -päivitykset ovat linjassa suostumustoiveiden viestimisen kanssa verkkosivustoille uusien ja olemassa olevien EU:n tietosuojalakien, kuten:

Yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR)
Digitaalisten markkinoiden asetuksen (DMA)

Se varmistaa, että Google-palveluja käyttävät verkkosivustot saavat riittävän suostumuksen EU:n vierailijoilta ja säätävät, miten Google-tagit toimivat sen perusteella, miten kuluttajat vuorovaikuttavat yhteensopivan suostumuspalkin kanssa.

Määräpäivä on 6.3.2024, joten toimi ripeästi

Google vaatii kaikkia mainoksia tarjoavia tai EU/ETA-käyttäjien käyttäytymistä seuraavia verkkosivustoja ottamaan käyttöön Google Consent Mode v2 maaliskuuhun 2024 mennessä.

Google Consent Mode V2 tulee pakolliseksi Euroopassa, mikäli haluaa jatkaa datan keräämistä Google Analytics ja Google Ads -järjestelmillä.

Uusi vaatimus velvoittaa verkkosivustoja käyttämään Consent Mode V2:ta, jotta mainonta säilyy tehokkaana ja datan kerääminen Googlen alustoilla on mahdollista. Tämä päivitys varmistaa, että kaikki kerätty data sisältää tiedon suostumustilasta analytiikan ja mainonnan järjestelmiin. Suostumustilan perusteella päätetään, kerätäänkö dataa evästeiden avulla vai anonyymisti ilman evästeitä.

Vaikka tämä ei muuta evästekyselyyn liittyviä vaatimuksia, Consent Moden käyttämiseksi evästehallintatyökalun täytyy olla kunnossa. Tämä on ollut vaatimus jo pitkään.

Consent Mode V2:lla on kaksi vaihtoehtoa: Basic ja Advanced. Basic-vaihtoehdossa seurantatapahtumat lähetetään vain käyttäjille, jotka ovat antaneet suostumuksensa. Tämä vaihtoehto kunnioittaa suoraan käyttäjän antamaa suostumusta. Toisaalta Advanced-vaihtoehdossa kaikki tapahtumatiedot lähetetään Google Analytics ja Google Ads -palveluihin, riippumatta siitä, onko käyttäjä antanut luvan seurantaan.

Vaikka Advanced-vaihtoehto tarjoaa enemmän dataa konversioiden seurantaan ja mallintamiseen, se liittyy myös juridisiin haasteisiin. Tietoa kerätään anonyymisti, mutta sen laillisuus on epävarma, ja kysymys nousee, onko anonyymin datan kerääminen ilman käyttäjän suostumusta eettisesti oikein.

Verkkosivustojen on otettava käyttöön Consent Mode V2 ennen maaliskuuta 2024, jos ne palvelevat mainoksia tai seuraavat EU/ETA-käyttäjien käyttäytymistä. Vanhemmat analytiikka-asennukset saattavat vaatia päivityksiä, joten niiden tarkistaminen ja mahdollinen päivittäminen on suositeltavaa.

Entä jos et ota käyttöön Googlen suostumustilaa v2?

Jos et ota GCM v2:ta käyttöön ennen maaliskuun määräaikaa, Google-palvelut, kuten Google Analytics 4 ja Google Ads, eivät kerää tietoja uusista käyttäjistäsi EU:n tai ETA:n alueella.

Ilman näitä tietoja mainontastrategiojesi tehokkuus voi heiketä vakavasti.

Google Consent Mode v2 on päivitetty versio alkuperäisestä suostumustilasta, ja se eroaa ottamalla käyttöön kaksi lisäparametria Googlen suostumustilan sovellusliittymässä, ad_user_data ja ad_personalization.

GDPR:n ja DMA:n kaltaiset lait säätelevät, kuinka yhteisöt voivat kerätä, käsitellä ja käyttää EU/ETA-käyttäjien tietoja kohdennettua mainontaa tai analytiikkaa varten.

Saatuaan heidän suostumuksensa verkkosivustot voivat käyttää tietojaan laillisesti mainosten näyttämiseen tai analytiikkakäyttäytymistensä seuraamiseen verkossa.

Mutta jos kyseiset käyttäjät eivät anna suostumusta, Google Consent Mode v2 käyttää datakartoitustekniikkaa täyttääkseen mahdolliset aukot tiedoissasi vaarantamatta käyttäjien suostumusasetuksia.

GCM v2:sta käyttöönotetut lisäparametrit mukauttavat tekniikkaa paremmin GDPR:ssä ja DMA:ssa kuvattujen suostumusehtojen kanssa.